Česká folková píseň

Bez popisku

Rok vydání: 2. vydání, 2011
Počet stran: 168
Rozměry: 15,5 × 23 cm
Vazba: brožovaná
Obor: Hudební věda
ISBN: 
978-80-210-5431-8, 978-80-210-5808-8 (online : pdf)

Koupit knihu

JOSEF PROKEŠ

Docent Masarykovy univerzity, člen Obce spisovatelů, prozaik a divadelní režisér Josef Prokeš ve své knize zkoumá komplexní estetickou výstavbu písní sedmi stěžejních osobností českého folku 60.–80. let 20. století: Karla Kryla, Vladimíra Merty, Vlastimila Třešňáka, Jaroslava Hutky, Jaromíra Nohavici, Karla Plíhala a Slávka Janouška. Rozebírá vždy jednu jejich typickou píseň, kterou pojímá jako synekdochu celého autora, zdůrazňuje klíčové motivy a upozorňuje na jejich vývoj v rámci autorského kontextu. Chápe současně jednotlivé analyzované písně jako svazek sil vyvažujících se ve vzájemně protikladných napětích a zahrnuje do výkladů rovněž vše, co zkoumané písně obklopuje a vchází s nimi ve styk. Osobnosti zkoumaných folkových písničkářů práce chápe jako souhrn dynamických složek celku moderního českého folku, jejichž působnost je určována jejich vlastními dispozicemi i vzájemnými vztahy, jakož i vztahem jednoho každého z nich k folku domácímu i světovému.

Obsah
  • Předmluva
  • Úvod
    • Vymezení problematiky, přístup a metody zkoumání
    • Návaznost na předchozí výzkumy
    • Folková píseň v anglosaském okruhu a v českých zemích
    • Začlenění textu folkové písně do kontextu literární vědy
    • Začlenění žánru folkové písně do kontextu hudební vědy
  • Od písně „předfolkové“ k písni folkové
    • Píseň jako fenomén lidské pospolitosti
    • Píseň „předfolková“
    • Historické kořeny anglosaské folkové písně
  • Karel Kryl
    • Rakovina
    • Specifičnost Krylovy folkové poetiky
  • Vladimír Merta
    • Chtít chytit vítr
    • Autorská interpretace Vladimíra Merty
    • Využití bluesové formy
    • Specifičnost Mertovy folkové poetiky
    • Význam Vladimíra Merty v českém folku
  • Vlastimil Třešnák
    • Ahasverem pražské periferie
    • Zeměměřič
    • Specifičnost Třešňákovy folkové poetiky
  • Jaroslav Hutka
    • Pravděpodobné vzdálenosti od „človíčka“ k „panáčkovi“
    • Hutkův přínos ke včlenění domácí lidové písně do žánru našeho folku
    • Specifičnost Hutkovy folkové poetiky
  • Jaromír Nohavica
    • Darmoděj
    • Specifičnost Nohavicovy folkové poetiky
  • Karel Plíhal
    • Swingující harmonizátor
    • Poetické akordy
    • Specifičnost Plíhalovy folkové poetiky
  • Miroslav („Slávek“) Janoušek
    • Klukovské války v poezii panelového sídliště
    • Specifičnost Janouškovy folkové poetiky
  • Některé další folkové osobnosti 60.–80. let
    • Miroslav Paleček a Michael Janík
    • Jan Burian a Jiří Dědeček
    • Marek Eben
    • Pavel Dobeš
    • Oldřich Janota
    • Iva Bittová
  • Kontexty české folkové písně 60.–80. let dvacátého století
    • Specifika výstavby textu
    • Srovnání procentuálního zastoupení jazykových jevů v textech zkoumaných písní
    • Textové varianty
    • Přizpůsobení textu hudební složce folkové písně a jednorázové vokální recepci
    • Problémy textové kritiky při zkoumání českých folkových písní 60.–80. let
    • Obsah výpovědi jako podstatná složka výstavby textu
    • Poetizace v estetické výstavbě textů českých folkových písní zkoumaného období
    • Původní folková píseň v českém kontextu
    • Básnické inspirace a zhudebňování poezie
    • Fixování folkových písní na hudebních nosičích
    • K problematice komplexní hudební analýzy folkové písně
    • Básnící písničkáři a tištěné folkové texty
    • Osobnost folkového písničkáře
    • Folkové publikum a psychologie jevištní komunikace
    • Folková píseň jako znak
    • Masová komunikační média a folková píseň
    • Výstavba folkové písně a kýč
    • Postavení české folkové písně v celku národní kultury
  • Literatura

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.